Goed is niet altijd goed genoeg; eigenwijs zijn mag!

Regelmatig krijg ik bij een kennismaking met kind en ouder antwoorden op onze vragen in de trant van: ‘ja hoor,  dat loopt lekker, of, ‘nee, dat gaat goed en is geen probleem.
Hier liggen valkuilen op de loer. Immers, wat is dat dan, lekker lopen of goed?
Soms is goed, niet goed genoeg en vraagt het eigenwijs vragen stellen om beter te begrijpen wat er precies speelt.

Stèl je voor
Stel je voor dat een meisje van 5 jaar plasongelukjes overdag heeft en houdt. Ouders weten niet meer wat ze moeten doen en ze komen met vragen hierover bij je.
Bij de kennismaking gaan we het natuurlijk hebben over hoe de zindelijkheid is verlopen en ook hoe het nu is. Bij de vragen over hoe het met poepen gaat hoor je dat dit goed gaat. Zij poept elke dag. Eens in de 5-6 dagen komt er wel heel veel ontlasting.

Kans!
Hier ligt de kans! Want, is elke dag poepen goed genoeg? Hoe ziet de poep er dan uit? Moet zij heel hard persen? Heeft zij wel eens buikpijn? Ik vraag vaak om foto’s van ontlasting om goed zicht te krijgen op hoe dit eruit ziet. Het zou maar zo kunnen zijn dat dit meisje dagen achter elkaar kleine beetjes poept en dan ineens een grote hoeveelheid. Dit zou kunnen betekenen dat er meer ontlasting in de darm blijft zitten en dat dit dan invloed heeft op de werking van de blaas.
Door heel precies uit te vragen en bij de antwoorden die je krijgt nieuwsgierig te blijven en door te vragen krijg je vaak veel informatie die je nodig hebt om het plaatje compleet te krijgen.

Verschillende scenario’s
Een andere variant kan zijn dat ditzelfde meisje prachtige ontlasting heeft, dagelijks. En, dat zij zo goed zijn best doet overdag op school op een droge broek te houden, dat zij het aandrangssignaal gaat ophouden. In de loop van de dag kan ze dit simpelweg  niet meer volhouden en krijgt zij meer plasongelukjes. Samenwerking met school en ouders is dan handig. Als iedereen dezelfde taal spreekt en het meisje hierbij kan ondersteunen en kan aanmoedigen om wel haar seintje te voelen en te herkennen kan grote stappen opleveren.
Of, misschien plast dit meisje wel 15 keer op een dag? Ook dan wil je natuurlijk meer weten over het poepen en ook meer over het plassen. Doet zij zo haar best dat zij gewend is geraakt aan vaak naar de wc te gaan? En perst ze het er dan uit? Zij kan dan goed vertellen dat hij geplast heeft, alleen, is haar techniek om te plassen, dus haar gebruik van de spieren, in de war geraakt?
Zo zijn er verschillende varianten te bedenken op eenzelfde vraag die je kan krijgen van ouders of professionals.

Eigenwijs vragen
Er is niks mis met eigenwijs vragen stellen. Sterker nog, met deze eigen wijsheid kan je veel toevoegen en gericht samen verder puzzelen met het kind, zijn ouders en andere belangrijke betrokkenen. Wees nieuwsgierig, hoe zit het nu precies?
Door heel klein te vragen, kan het voor het grotere geheel een aanzienlijk verschil maken!

Have a question?

[contact-form-7 404 "Niet gevonden"]